< HOME

Gemeente Westervoort


De voorgenomen bezuiniging op de bibliotheek is in 2022 voorlopig even van de baan. Want dit jaar stond met name het behoud van de bibliotheek en het bibliotheekwerk in Westervoort op de agenda. Het belang van een bibliotheek wordt steeds meer gezien en de meerwaarde ervan steeds meer aangetoond. Ook landelijk worden er maatregelen getroffen om bibliotheken weer te versterken om te kunnen voldoen aan de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob). De uitdagingen zijn er nog, maar we hopen dat we samen met de gemeente kunnen blijven werken aan het behoud van een goede bibliotheekvoorziening. Dat geldt ook voor cultuureducatie en –participatie.

 

Educatie

Een leven lang leren gebeurt bij Kunstwerk! op veel verschillende manieren, zowel onder schooltijd als buiten de deuren van de school of kinderdagverblijf. We starten al bij de pasgeborenen op de consultatiebureaus met voorlichting over het belang van een talige opvoeding tot het bereiken van ouderen, zoals bij een in 2022 opgestart project in samenwerking met Liemerije om hun bewoners te bereiken met kunst en cultuur.
Muziekeducatie is eveneens een belangrijke pijler van ons werk. Wat leert het onderzoek ons? Allereerst dat muziek belangrijk is voor het leven: muziek maakt mensen blij, ontspannen, sociaal verbonden en ook gezonder: volwassenen die naar concerten gaan, hoeven minder vaak naar de dokter en zijn minder vaak bang of depressief. Een positieve muzikale ervaring op school kan een leven lang doorwerken. (bron: https://www.meermuziekindeklas.nl/nl/landings/
mark-mieras-muziek-op-school/101039/
)

Het verhaal achter een voorwerp, gebouw of landschap leert ons begrijpen waar we vandaan komen: erfgoed zegt iets over onszelf. Met erfgoededucatie laat Kunstwerk! leerlingen zien dat hun eigen omgeving betekenisvol is en iets met henzelf te maken heeft.
In de kaders op deze pagina zijn de doelstellingen en resultaten volgens het nieuwe monitorprotocol, zoals in 2022 is overeengekomen, terug te vinden.

Goede resultaten behalen we niet zonder in te zetten op innovatie en scholing van de medewerkers. In 2022 hebben we gezorgd voor een goed getraind netwerk van taaldeskundigen, erfgoedspecialisten en muziekdocenten. Het scholenteam muziek heeft een bijscholingscursus gevolgd om kwaliteit te kunnen blijven garanderen. Een medewerker heeft de leesconsulentenopleiding met goed gevolg afgelegd, zodat we ook volgens de laatste inzichten kinderen en andere doelgroepen bereiken op de scholen, waardoor taalachterstanden worden voorkomen of verkleind en het leesplezier wordt vergroot. Medewerkers van Kunstwerk! de Bibliotheek hebben bijscholing gevolgd om de bezoekers van het Informatiepunt Digitale Overheid nog beter van dienst te zijn.
Educatie loopt als een rode draad door heel de organisatie en laat zich niet altijd vangen in een enkele discipline. Met het oog op de toekomst vraagt dit om een nieuwe visie op het beleidskader. We streven graag naar een ontzuilde kijk op de educatieve financiering, doelen en resultaten.

 

Muziekschool

Meer Muziek in de Klas

 

Doelstelling
Alle leerlingen (PO) in de Liemers krijgen structureel
en kwalitatief muziekonderwijs
 

Resultaten
Gekwalificeerde docenten geven lessen: 
Er is een divers aanbod muzieklessen beschikbaar: 
Het instrumentenaanbod is divers:  
Online muzieklessen zijn
beschikbaar
als aanvulling op de fysieke lessen: 
Projectfinanciering is beschikbaar voor AMV:  × *
Geld uit de markt voor overige lessen
(b.v. het onderwijs en CMK/gelden):  (op 2 van de 5 scholen)

* De doelstelling van de gemeente is ten dele te behalen door fondsen die beschikbaar zijn en door eigen bijdragen van de scholen. Structureel en kwalitatief muziekonderwijs AMV in de groepen 4 is vanuit projectfinanciering van de gemeente niet haalbaar.

 

Muziek in de klas doet meer dan je zou denken. Al zingend en musicerend maken leerlingen niet alleen kennis met de intrinsieke waarde van muziek, maar gaan ze ook beter leren. Het effect is extra groot voor leerlingen uit achterstandsgezinnen. Ook kinderen met taal- en leesproblemen hebben extra baat bij muziek. Er zijn dus veel goede redenen om juist op school muziek aan te bieden: zo valt geen kind buiten de boot. Daarom pleiten onderzoekers ervoor om muziek in het onderwijs serieus te nemen: als vak én als instrument om beter te leren en samen te genieten.
(bron: https://www.meermuziekindeklas.nl/nl/landings/
mark-mieras-muziek-op-school/101039/
)

Kunstwerk! verzorgde in de gemeente Westervoort lessen Algemene Muzikale Vorming (AMV) in alle groepen 4. Deze lessen vormden voor leerlingen een muzikale basis die door de school kan worden uitgebouwd in de andere klassen. Wij streven naar een doorlopende leerlijn muziek in het basisonderwijs. Veel scholen vulden het AMV-programma daarom aan met muzieklessen om de muzikale vorming van hun kinderen te blijven ontwikkelen.

De lessen van de docenten van Kunstwerk! worden
goed beoordeeld (4.3 op schaal van 1-5).
De lessen worden door de leerlingen
goed ervaren en goed beoordeeld (4.3 op schaal van 1/5).

Reactie van een leerkracht over Meer Muziek in de Klas

  • Super fijne docent, erg aantrekkelijk lesprogramma.
    Kinderen waren super gemotiveerd en enthousiast

de Bibliotheek

 

Doelstelling
de Bibliotheek op School Primair onderwijs

Alle leerlingen (PO) in de Liemers worden op school gestimuleerd om
beter te
 lezen en leesplezier te ontwikkelen

Resultaten
Op alle basisscholen in de Liemers is voor alle kinderen een goede collectie beschikbaar: (in de gemeente Westervoort op drie scholen)
Deskundige lees/media consulenten geven lessen die leen en leesplezier bevorderen:  
Voldoende projectfinanciering beschikbaar: Basissubsidie vanuit begroting Kunstwerk!; geld uit de markt (b.v. onderwijs en verschillende landelijke subsidiestromen). De gewenste cofinanciering van 50% volgens het Beleidskader wordt niet bereikt.

82% vindt dat de collectie goed aansluit op de wensen van de school.
79% vindt dat de collectie bijdraagt aan meer leesplezier.
93% van de ondervraagden geeft een waardering van 3 t/m 5 op een schaal van vijf over de kwaliteit van de door Kunstwerk! verzorgde lessen.
80% beoordeelt het contact en de expertise van de leesconsulent met
een waardering van
 4 of 5 op de schaal van 5.
de Bibliotheek op School scoort
ruim voldoende (3,9 op een schaal van 1 tot 5).

 

Reacties van leerkrachten over de Bibliotheek op School Primair onderwijs

  • Het is gewoon een fijne samenwerking en in overleg kan er veel.
  • Wij zijn gewoon erg tevreden!
  • Onze wensen zijn echt gehoord en er is actief gezocht naar
    een passend en mooi aanbod.

Tijdens de Kinderboekenweek Gi-ga-groen, met als thema de natuur, is de activiteit Maak je eigen moestuintje georganiseerd, waarbij de brug tussen lezen en de andere disciplines dit jaar voor het eerst gelegd is.
 
Superleeskring Nederland Leest
In het kader van de jaarlijks terugkerende campagne Nederland Leest is er op 26 november 2022 een Superleeskring georganiseerd in bibliotheek Westervoort.
Tijdens Nederland Leest (jaarlijks in de maand november) ontvangen alle volwassen leden van de bibliotheek een gratis boek, dit jaar was het Mevrouw mijn moeder van Yvonne Keuls. Alle vijf leeskringen van Westervoort waren uitgenodigd om gezamenlijk dit boek te bespreken. Bijkomend effect was de onderlinge kennismaking van de Westervoortse leeskringen, zij vonden de activiteit voor herhaling vatbaar.

 

Leven Lang Leren


Doelstelling
Mensen in de Liemers die beter willen leren lezen, schrijven, rekenen
en zich digitaal willen ontwikkelen, worden hierbij geholpen.

 

Het inloopspreekuur van het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) werd
steeds vaker gevonden door inwoners van Westervoort. Vanuit dit spreekuur werden veel mensen doorverwezen naar de digitale training DigiSlimmer. Het programma DigiSlimmer bood de deelnemers een traject aan van zeven weken, waarin naast werken met de DigiD en DigiVitaler, gewerkt werd aan digitale skills. Het overgrote deel van de deelnemers aan deze cursus werd doorverwezen naar het vervolgtraject van DigiSlimmer, dat zeven extra weken duurt. Tijdens de inloopspreekuren IDO was er in Westervoort ook de gelegenheid om de cursus Klik&Tik te volgen.

In het voorjaar van 2022 heeft de GGD wekelijks een stand ingericht met informatie over de coronamaatregelen en daarnaast gratis coronatests verspreid.
De samenwerking binnen het Liemers Taalhuis heeft geleid tot werkafspraken tussen de Taalhuiscoördinator en de taaladviseur, waardoor een betere doorverwijzing is gerealiseerd. De aanmeldingen van Westervoort kwamen binnen via welzijnsorganisatie Mikado.

De samenwerking met de Belastingdienst heeft wederom geleid tot een gezamenlijke aanpak met Sociaal Raadswerk. In Westervoort werden 26 inwoners met een minimum inkomen ondersteund bij het invullen van hun belastingaangifte. Kunstwerk! faciliteerde deze dienstverlening op het gebied van afsprakenplanning.

De inloopspreekuren IDO worden
goed beoordeeld (4.98 op schaal van 1-5).
De DigiSlimmer cursus wordt
goed beoordeeld (4.78 op schaal van 1-5).

Reactie van een bezoeker aan het IDO-spreekuur

  • Omdat ik superblij en opgelucht ben, alleen kwam ik er niet uit.


Reactie van een deelnemer aan DigiSlimmer

  • Ik ben goed op weg geholpen. Heb meer kennis en daardoor vertrouwen in
    het gebruik van mobiel en iPad, hetgeen ik in praktijk kan brengen.
  • Handigheid kan zich ontwikkelen in de komende tijd.

De Zomerschool heeft plaatsgevonden op Basisschool Het Ravelijn in Westervoort. Ook kinderen van de Oekraïense opvang hebben deelgenomen. Drie weken lang werden op negen ochtenden workshops aangeboden, zoals koken, muziek, taallessen, sport, natuur-en milieu educatie en theater.

 

Liemers Museum

De dagelijkse werkzaamheden van het Liemers Museum
voor de gemeente Westervoort bestonden uit:

  • het beheer en behoud van de Liemerse collectie
  • het verlenen van bruiklenen
  • restauraties
  • het delen van digitaal materiaal met derden (foto/film)
  • de inhoudelijke ondersteuning van verschillende projecten (zowel educatief als historisch). Het museum fungeerde hierbij als (historisch) kenniscentrum/partner

 

< HOME

 

Leven Lang Leren  Zomerschool

NME – Wilgen knotten

Liemers Museum – Heropening Liemers Museum

footer huisjes